You had no TV in Kyamate-Sejusa mocks Museveni

16
1145
Gen David Sejusa and President Museveni

Former coordinator of intelligence services in the UPDF, Gen David Sejusa, has exposed President Museveni over a story concerning the commonwealth games.

While flagging off 69 athletes who will represent Uganda at the 21st Commonwealth Games in Queensland, Australia on Thursday, Museveni said he began following the Commonwealth Games in 1954 hosted by the city of Melbourne.

“I was in primary school but remember seeing the beautiful pictures coming from the games.”

Museveni said one of the earliest pictures he ever saw was of a high jumper called Patrick Etolu, who was a policeman.

Then there was Cardiff in 1958, where Tom Kawere won silver medal in boxing.

“So, I have been following these games for almost 60 years now.”

But Sejusa who lost his job for claiming first son Maj Gen Muhoozi Kainerugaba was being groomed for presidency and run to exile in UK, says the president is making up stories.

According to Sejusa, the first radio broadcasting in Uganda started 1952 while Television broadcasting began 1963.

“Even then, I imagine in Governors house Entebbe!!” Sejusa tweeted, claiming that at the time, a radio or TV could only be owned by someone like a governor.

“1st newspaper, Munno (catholic 1911) reached Nyamitanga Parish, Mbarara 1956!” Sejusa went on.

Munno began on a Sunday in 1911. It then published a Saturday/Sunday editorial in June 17, 1963.

In February 1971, Fr Clement Kiggundu, the editor of the Catholic-owned Munno newspaper – was found dead and burnt in his Volkswagen car at Namanve forest.

His publication had been critical of the lawlessness that had emerged following the coup only a month earlier.

The publication was suspended between July 1 and October 18, 1972. It resumed publication on November 28, 1994.

According to Sejusa, there were no “TVs or newspapers in Kyamate in 1954.”

In those days, the only TV entertainment came in form of one UTV channel before it became Uganda Broadcasting Corporation (UBC).

It was founded as a result of the “Uganda Broadcasting Corporation Act, 2004”, which merged the operations of Uganda Television (UTV) and Radio Uganda. It started broadcasting on November 16, 2005.

Uganda’s first Information Minister, Adoko Nekyon, was instrumental in starting the country’s first TV station.

It begun by broadcasting in black and white only. Just like the radio, the TV was set up by European engineers.

Ronald Katongole was the first Ugandan news anchor on UTV in 1963.

Former singer Elly Wamala was the first local producer on UTV charged with gathering local content.

James Bwogi was then commercial manager at UTV.

The First Director General of UTV (1967 to 1971) was Aggrey Awori taking over from the British personnel who were mostly directors and engineers from BBC.

Loading...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here